Rubriky
Rozvíjej se

Otužování, tvoje jízdenka k lepšímu zdraví a pohodě

Je tu podzim🍁. Krásné období, kdy se příroda pomalu ukládá ke spánku a hraje nádhernými kombinacemi barev. S podzimem také přichází chladnější počasí 🌬️, kratší dny a méně sluníčka. To s sebou přináší různá nachlazení a virová onemocnění. Pokud tvoje imunita není úplně OK, může ti toto období pokazit nemoc. Jsou různé možnosti, jak posílit imunitu a jedním z nich je otužování ❄️. To nejen posílí tvoji fyzickou imunitu, ale i tu psychickou 💪.

Co si představíš pod pojmem otužování? Vidíš svoje klepající se tělo pod ledovou sprchou? Nebo si představíš, jak plaveš v lednu v řece? Obojí je otužování. Patří sem ale také saunování a sportovní aktivity prováděné venku i v zimním období.

Výhody otužování

Mezi výhody pravidelného otužování patří posílení imunity. Dalším skvělým přínosem je zocelení tvé psychiky. Jen tak tě prostě něco nerozhodí a to se hodí, ne 🙂 Další benefit je, že ti nebude tolik zima. Tvé tělo si zvykne na chlad a nebude ho brát jako nepřítele. V pokojíčku pak místo přetopených 24 stupňů oceníš stupňů dvacet. Na noc si vyvětráš a v chladnějším pokoji se ti bude lépe spát. Aby se totiž mozek správně regeneroval, potřebuje chladnější teplotu.

Tak co, přesvědčily tě výhody a zkusíš otužování?

Jak se začít otužovat?

Nebudu ti tvrdit, že to bude jednoduché. Bude to hodně mimo tvoji komfortní zónu. Jakmile ale vydržíš nějakou dobu tenhle nový zvyk praktikovat, ucítíš skvělé změny. Prostě budeš vědět, že je to ta správná cesta. A když ne, tak si to aspoň vyzkoušíš a zjistíš, že tahle cesta není pro tebe. Nabídnu ti 2 metody, jak začít. Tu svoji si vyber dle tvé povahy.

Změny ve svém životě aplikuješ raději pomalu? Pak zvol postupné otužování

U postupného otužování máš dvě možnosti:

  1. Sprchování celého těla a postupné snižování teploty vody. Je jedno, jestli si dopřáváš vanu nebo teplou sprchu. V obou případech zakonči očistnou proceduru sprchou. A dej si o něco chladnější vodu než obvykle. Chladnější sprchou konči každé mytí. Jakmile si na tuto teplotu zvykneš, dej zase o něco chladnější. A takto pořád dokola, až se dostaneš na úplně studenou sprchu. Nevýhoda téhle varianty je, že nepocítíš hned na začátku ten úžasný efekt otužování a s tím ztratíš motivaci. Může se tak stát, že tě to přestane bavit a k pravému otužování se ani nedostaneš.
  1. Sprchování studenou vodou určitých částí těla. Některé části těla jsou méně citlivé na chlad. Zkus si tedy u celého těla postupně snižovat teplotu dle předchozího bodu. A na závěr každého sprchování si umyj hodně studenou vodou obličej a končetiny.

Jdeš do všeho po hlavě? Skoč tak i do otužování

Jestli jsi typ, který jde do všeho po hlavě, je pro tebe ta pravá varianta tahle. Na konci mytí si prostě stoupni pod studenou sprchu. Ze začátku tam můžeš jen vletět a vyletět. Postupně tam zůstaň delší dobu, až vydržíš 30 vteřin. Někdo tvrdí, že bys měl pod studenou sprchou být alespoň 2 minuty. To už nechám na tobě. Dle některých studií je nejdůležitějších prvních 30 vteřin. Ty přináší pro tělo to nejlepší. Zbylý čas je také přínosem, ale už nemají takový efekt jako první půlminuta.

Mozkové vlny. Nalaď alfa vlnu a nic už tě nezastaví

Wim Hof a jeho metoda

Tak tohle je fakt týpek. Je známý pod přezdívkou The Iceman. Je mu 61 let a je držitelem několika rekordů. Trochu motá hlavu i doktorům. Zúčastnil se testu, kdy mu do těla píchli dávku virů a on se jich prostě vědomě zbavil a nic to s ním neudělalo. Moc se jim to nezdálo, tak to na něm zkusili po druhé a opět situaci ovládl a viry si v jeho těle neškrtly. On prostě umí své tělo ovládat a tvrdí, že když to dokáže on, dokáže to každý. Kdo chce…

Ledový muž Wim Hof trochu vytunil otužování. Propojil ho s hlubokým jógovým dechem a meditacemi. Během pár dní dokáže ze zmrzlíků udělat lidi, kteří se koupou v ledu a po horách lezou v zimě v kraťasech. Těší se výbornému zdraví a to vše díky otužování a práci na sobě.

O otužování už dlouho přemýšlím, ale pořád se nějak ne a ne rozhoupat. Uvědomuju si jeho benefity a vím, že tenhle zvyk pro mě bude přínosem. Stačí „jen“ začít. Půjdeš do toho se mnou?

Jestli máš s otužováním zkušenosti, poděl se s námi dole v komentáři 👇. A článku nezapomeň dát smajlíka a sdílet ho. Díky🙋🏻‍♀️

+1
2
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *