Máš nějakou vysněnou firmu, ve které bys chtěl pracovat? Chceš si na vlastní kůži vyzkoušet práci, po které toužíš? Přinášíme Ti návod, jak se do takové firmy dostat!
Covid již není hlavní téma, a tak se nám vše postupně rozvolňuje – můžeme jít na Barcamp, cestování je jednodušší a firmy jsou více otevřené novým lidem. Máš-li zájem o stínování nebo stáž ve své vysněné firmě, teď je ten pravý čas!
Koho oslovit?
Ze všeho nejdříve se důkladně zamysli nad tím, koho chceš oslovit a za jakým účelem, protože je dobré znát důvody svých činů, a hlavně Ti to pomůže v dalších krocích.
Pokud víš, jakou pozici ve firmě chceš vykonávat, najdi si na LinkedInu zaměstnance dané firmy a napiš mu. Jestli si ale nejsi jistý s činností a chtěl by ses stejně do firmy podívat, kontaktuj HR. Ve všech případech je lepší oslovovat přímo nějakou osobu než info mail (info@firma.cz apod.)
Co napsat?
Není nutné být expertem v oboru, aby Tě firma vzala na kratší stáž nebo na stínování, důležité je ukázat, že máš o téma opravdu zájem a chceš se v něm dále rozvíjet. Zde je několik kroků, podle kterých můžeš oslovovací email sestavit:
- Představení
- Krátce se představ (kdo jsi, co studuješ, co tě zajímá) a napiš, proč oslovuješ zrovna tuto firmu. Neboj se chválit, to každý rád slyší.
- Co žádáš
- V této části se rozepiš o tom, co bys chtěl v rámci stáže nebo stínování vidět a vyzkoušet si. Dodej tomu důležitost – „bude to mít vliv na mé rozhodování o budoucím zaměstnání…“ nebo např. „rád bych zjistil, zdali je pro mě lepší práce v korporátním nebo startupovém prostředí, abych nešlápl vedle…“.
- Tvé časové možnosti
- Sděl své časové možnosti, ale Tvým cílem je se přizpůsobit firmě.
- Více o Tobě
- Před ukončením emailu ještě napiš několik vět o sobě. Můžeš vypíchnout některé své úspěchy, zkušenosti a aktivity spjaté s oborem, o které máš zájem. Ukaž, jak jsi aktivní, motivovaný a přemýšlíš o své budoucnosti. Popř. přidej odkaz na svůj LinkedIn nebo portfolio.
A to je vše! Teď už jen vyčkej na odpověď. HRisté moc rychle nereagují, dej jim alespoň týden, potom napiš znovu (jako reakci na email předchozí). Mohlo se stát, že byl daný člověk pryč nebo mu prostě email někde zapadl.
Závěr
Taková stáž je celkem velké vystoupení z komfortní zóny, které Tě dokáže hodně daleko posunout. Neboj se toho. Pokud Ti to nebude vyhovovat, nebudeš se v dané firmě cítit dobře, poděkuj, rozluč se a odejdi. Žádný stres, vlastně o nic nejde.
Pár tipů na konec
- K nabídkám stáží nebo brigád se obecně nejlépe dostává přes známosti. Je mnoho různých akcí, kde se dá „networkovat“ – například náš Pražský Barcamp – můžeš se seznámit s lidmi z našich partnerských firem a kdo ví, třeba z toho něco bude.
- Nevzdávej to! Pokud to na poprvé nevyjde, neklesej na mysli. Můžeš zkusit napsat znovu za pár měsíců, nebo oslov jinou firmu, která Tě zajímá.
- Jestli píšeš přímo zaměstnanci firmy, „keep it short“. Někdo dává automaticky dlouhé maily do složky „na později“ a může na to zapomenout.
Doufáme, že se Ti článek líbil! Napiš do komentářů, kterou firmu budeš oslovovat Ty? Jestli Tě téma zaujalo, koukni na náš starší článek zde!