Rubriky
Vzdělání

SOS, maturita se blíží! Nebo ne?

Ze dne na den přišla těžká doba a nikdo neví, co bude zítra. A ti, co mají maturitu letos před sebou, dostali do všech těch smíšených pocitů ještě nejistotu. Bude maturita? A kdy?
Neztrácej na intenzitě učení, maturita bude určitě. Pravděpodobně jako bonus obdržíš pár dní, možná týdnů přípravy navíc. Tak toho využij ve svůj prospěch a v přípravě na tuto zkoušku nepolevuj!

Skoro živě si pamatujeme pocity, které nás provázely před touhle “zkouškou dospělosti”. Ale zvládli jsme to, tak jako 97 % všech středoškoláků, a stejně, jako to zvládneš ty! I když teď můžeš mít jiný pocit 🙂 Pojď se s námi podívat na pár tipů, jak z té nalejvárny nezešílet.

Práce ve skupině/dvojici

Spoustu lidí potřebuje na učení klid, je ale dobré o naučených tématech a nových znalostech mluvit i nahlas. Lépe se ti pak budou nové informace dlouhodobě pamatovat. Zkus si najít pravidelnou chvilku na diskuzi se spolužáky, kamarády nebo příbuznými. Můžeš udělat přednášku i svému chlupatému miláčkovi, můžeš hrát i s někým hru! K věcem, které se špatně pamatují, spolu vymyslete pomůcku nebo příběh, aby se ti nesmazatelně uložily do hlavy.
Já třeba nikdy nezapomenu na svou pomůcku na vitamíny rozpustné v tucích – A, D, E, K. Vpředu si vždy představím Z 🙂

Pravidelné přestávky

Je důležité pravidelně na chvilku vypnout. Budeš pak produktivnější a zvládneš toho daleko více, než když pojedeš nonstop. Mozek na chvílí změní soustředění a po návratu k učení se mu budou lépe vstřebávat nové věci. Stačí 10 – 15 minut každou hodinku, nebo jak ti bude vyhovovat. Jdi se projít do kuchyně pro sváču, nadechni se čerstvého vzduchu z okna, protáhni se, prohoď pár slov s kamarády nebo rodinou, cokoliv, co tě rozptýlí. Také pomáhá se na chvíli jen zadívat do dálky a na chvíli přestat myslet.

Relaxtime

Nezapomeň i na delší relax. Můžeš si třeba napustit horkou vanu, připravit oblíbené jídlo, zacvičit si, pustit film, cokoliv, co tě baví a odpočineš si u toho. Naplánuj si tento pravidelný čas, který je jen pro tebe. Stanov si, jak dlouho bude trvat – hodinu, dvě? To záleží na tobě. Je jen jedno pravidlo! Po tenhle svůj čas je zakázáno myslet na školu a na učení. Ono ti neuteče a počká na tebe, neboj. Kdykoliv se ti myšlenky na učení, výčitky, že se válíš, a stres budou drát na mysl, odsuň je – znovu a znovu 🙂 Je to tvoje hodinka, nenech si jí zkazit!

Spánek

Vše, co se bifluješ a zažíváš, mozek zpracovává ve spánku. Jestli zanedbáváš spánek, spoustu informací může mozek “vyhodit do koše”, tak si určitě najdi na spánek dostatečný prostor. Nechceš přeci všechen ten čas, stráveným nad učením, jen tak zahodit. Učí se ti lépe v noci? Nevadí, uč se v noci, ale spi přes den. Už se trochu znáš a asi tušíš, kolik spánku potřebuješ, tak se podle toho zařiď. Okrádání spánku se ti nijak nevyplatí, o co budeš unavenější, o to hůře se ti bude učit. Nastav si režim letadlo na všech svých zařízeních, pořádně si vyvětrej, udělej si v pokoji tmu a hurá do říše snů.

Strava

Na tento bod pozor, někdo při stresu zapomíná jíst a to není dobré. Nejvíce energie pálí mozek a když bude unavený a hladový, donutí tě sáhnout po sladkém jídle, aby získal rychlou energii. Je ti asi jasné, kam tohle nárazové a nekvalitní stravování povede. Nejen, že můžeš získat nějaká ta nechtěná kila, ale zhorší se ti i kvalita spánku, s čímž jde ruku v ruce zhoršená imunita, únava a spousta dalších, ne zrovna příjemných věcí. Zkus jíst pravidelně. Jestli jíš obecně málo, snaž se jídlo konzumovat alespoň 3x denně a ke každému jídlu nezapomeň na porci zeleniny a ovoce. Jooo, pak si můžeš nějakou tu sladkou tečku taky dát, musíš se přeci i nějak odměnit, zasloužíš si to! 🙂

Zkus vzít celou maturitu trochu s nadhledem. Víme, nám se to teď píše, ale také to budeš mít brzy za sebou. A k tvému rozptýlení, připravujeme pro tebe PŘEKVAPENÍ, tak bedlivě sleduj naše sociální sítě Instagram i Facebook, doufáme, že ti uděláme radost 🙂

Napsat komentář

Pole označená *, jsou povinná.